Autizmus je závažná porucha psychického vývinu dieťaťa postihujúca:
kvalitu komunikácie,
kvalitu sociálnych interakcií s prítomnosťou
obmedzených, stereotypne sa opakujúcich záujmov a aktivít,
obmedzená schopnosť predstavivosti
Porucha nie je vyliečiteľná, ale uplatnenie vhodných foriem terapie, sociálnej prevencie, liečebnej a špeciálnej pedagogiky sú predpokladom pre rozvoj individuálnych schopností každého človeka postihnutého autizmom. Jeho život a život ľudí v jeho okolí môže byť spokojný a šťastný.
Kedy môžete autizmus spozorovať u svojho dieťaťa?
Najneskôr do tretieho roku života dieťaťa.
Varovné signály autizmu
Oblasť komunikácie
dieťa nereaguje na svoje meno
dieťa nedokáže povedať čo chce
rečový vývin dieťaťa je oneskorený
ak je reč prítomná nemusí plniť funkciu dorozumievania sa prítomné bývajú tzv. echolálie – opakovanie tých istých slov, celých fráz / dabing, reklamy a pod. /
dieťa pasívne neplní príkazy, požiadavky, niekedy sa zdá, že dieťa počuje inokedy nie / podozrenie na poruchu sluchu /
komunikácia len za účelom uspokojenia potrieb a záujmov dieťaťa
Oblasť sociálna
dieťa sa neusmieva na iných ľudí
často sa smeje bez zjavnej príčiny
dieťa sa bezúčelne a stereotypne zaoberá vybranými predmetmi
dieťa Vás ignoruje
Oblasť správania
dieťa nevie, ako sa hrať s hračkami a s inými deťmi
dieťa lipne na rovnakých veciach
dieťa môže byť viac podráždené, trpí nespavosťou, kričí, plače hyperaktivita
neprimerané záchvaty zúrivosti
odmietanie zmien v prirodzenom prostredí / premiestňovanie nábytku/
neschopnosť uvedomovania si nebezpečenstva
sebapoškodzovanie / kúsanie rúk, búchanie hlavy /
motorické zvláštnosti / chôdza po špičkách, rôzne pohyby rukami a prstami, zatláčanie očí, hranie sa s mihalnicami /
zvýšená senzorická citlivosť / citlivosť na niektoré zvuky /
Autistické dieťa má problém s chápaním zmysluplnosti okolitého sveta, významu vecí a javov, pričom veľakrát sú to deti inteligentné, často až mentálne nadpriemerné. Ich problém je samota a izolácia ako následok neschopnosti spoločensky akceptovateľnej formy kontaktu.